هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

کد خبر: 82448447 (5863118) | تاریخ خبر: 11/12/1395 | ساعت: 8:49|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

حجت خدا بر مردم، حجت خدا بر امام

تهران- ایرنا- فردا، سالروز رحلت جانسوز دخت مظلوم پیامبر اکرم (ص) می‌باشد. به همین مناسبت، این یادداشت به محضر بانوی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها تقدیم می‌شود. بزرگداشت مصیبت سالروز رحلت حضرت زهرا(س) در دو روز اقامه می‌شود.

بهروز پورسینا در سرمقاله ای در روزنامه مردم سالاری، نوشت: در کتابت معتبرترین روایت ها از روز رحلت دخت نبی اکرم، دو برداشت صحیح است که اولی 75 روز پس از رحلت رسول الله را روز رحلت فاطمه (س) بیان می‌کند و دومی‌95 روز را زیرا در کتابت به زبان عربی و در نسخ خطی، رقم خمس و سبعون و خمس و تسعون در مواردی کاملا شبیه به هم شده است و لذا، استنباط قطعی یکی از این دو ناممکن شده است.

لازم به ذکر است که بنا بر برخی شواهد و ادله دیگر، برخی علما سند 75 روز را معتبرتر می‌دانند و برخی 95 روز. فردا، نود و پنج روز از رحلت نبی اکرم می‌گذرد یعنی سالروز وفات زهرا سلام الله علیها است.

زندگی فاطمه زهرا و حقیقت وجودیشان، مشحون از رمز و رازهاست که دانستن هر چه بیشتر آنها بر هر مسلمانی برای بالا بردن سطح معرفت دینی و الهی اش واجب و البته معرفت کامل آن، فقط در ظرفیت و سعۀ وجودی معصومین علیهم السلام است. در روایتی با سلسله اسناد معتبر از حضرت امام حسن عسکری نقل شده است که می‌فرمایند: ما ائمه، حجتهای خدا بر مردمانیم و فاطمه سلام الله علیها، حجت خدا بر ماست. توجه به این روایت کمک می‌کند بهتر بفهمیم که چرا ظاهر حقیقت لیالی قدر، حضرت حجت (عج) است اما باطن حقیقت لیالی قدر حضرت فاطمۀ زهرا (س) می‌باشد.

وجه دیگر این روایت ناظر به این است که حقیقت وجودی معصومین علیهم السلام را باید به دو بخش حقایق ظاهریه و باطنیه، تقسیم کرد. یکی از مراجع عظام که در سالهای اخیر به رحمت خدا رفتند، تفسیر معرفتی قیّم و بسیار مهمی‌را از خطاب رسول‌الله به دخت گرامیشان بیان می‌فرمودند، آنگاه که نبی خدا به دخترشان می‌فرمود «امّ‌ ابیها» یعنی مادر پدرش. ام‌ابیها را برای فاطمه برخی به ظاهر آن تعبیر کرده اند که یعنی دختری چنان دلسوز و مهربان که برای پدر خود، حکم مادر برای پدر را دارد.

این تعبیر با آنکه صحیح است اما وقتی در کنار سایر روایات از حقیقت وجودی حضرت فاطمه (س) قرار می‌گیرد معلوم می‌شود که این لقب، تاویل دارد. آنچه از روایات به دست می‌آید این است که خداوند تبارک وتعالی در مراحل خلقت، صادرۀ اول دارد که حقیقت وجود چهارده معصوم علیهم السلام، همان صادرۀ اول است اما در میان این چهارده حقیقت وجودی، حقیقت وجودی زهرا سلام الله علیها صادرۀ اول است و به همین دلیل، رسول الله به دخت گرامیشان به واسطه این حقیقت وجودی که تنها، مختص حضرت فاطمه است می‌فرمودند «مادر پدرش».

شرایط به دنیا آمدن دخت نبی‌اکرم نیز دارای چنان حقایق والا و بی‌بدیلی است که به ما بفهماند به این سبب و در مراتب وجودی خلقت، هیچ مخلوقی ارج و قرب زهرا سلام‌الله علیها را ندارد.

امام راحل در بیانات شریفشان پیرامون عظمت قدر و منزلت ام الائمه می‌فرمایند: «من راجع به حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- خودم را قاصر می‏دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می ‏کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- می‏‌فرماید: فاطمه سلام اللَّه علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می ‏کرد.

ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده‏ ای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام‏ درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‏ای که واقع می‏شده، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او می‏رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است؛ کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است. مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله ساده نیست.

خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می ‏آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به اینکه قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولی است یا پیغمبر است. او تنزیل می‌دهد او را و وارد می‌کند تا مرتبه پایین یا بگوییم که خیر، حق تعالی او را مأمور می‌کند که برو و این مسائل را بگو.

چه آن قسم بگوییم که بعض اهل نظر می‌گویند و چه این قسم بگوییم که بعض اهل ظاهر می‌گویند، تا تناسب ما بین روح این کسی که جبرئیل می‌آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است.

حتی درباره ائمه هم من ندیده ‏ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام اللَّه علیها- ست که آنکه من دیده ‏ام که جبرئیل به طور مکرر در این 75 روز وارد می‌شده و مسائل آتیه ‏ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مسائل را می ‏گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است.... در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده ‏اند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه می‌دانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تاکنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام اللَّه علیها- است » (صحیفه امام، ج‏20).

عبارت عجیب دیگر روح‌الله دربارۀ فاطمه زهرا این است که «زنی که تمام خاصه‌های انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول‌الله بود». در خاطره ای که از علامۀ امینی دربارۀ جایگاه حضرت فاطمه در امام شناسی نقل شده، مورد عبرت آموزی بیان شده است. در مهمانی به دعوت علمای بزرگ و قابل احترام اهل تسنن که علامه امینی حضور پیدا کرده بودند به اصرار جمع، روایتی را که به طرق اهل تسنن و تشیع از رسول‌الله یکسان روایت شده است نقل کردند که رسول الله فرموده‌اند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً ».

حدیث را همه تصدیق کردند و سپس علامه امینی فرمودند که من فقط یک سوال دارم: « آیا فاطمۀ زهرا، امام زمانش را می‌شناخت یا نمی‌شناخت؟ امام فاطمۀ زهرا که بود؟» سوالی که در آن جمع، بی جواب ماند. آری فاطمۀ زهرا محکمترین برهان حقانیت امامت معصومین علیهم السلام است. حدیث شریف معتبر کساء نیز، بخش های دیگری از مقام و مرتبۀ بانوی دو عالم را بیان می‌کند.

مرحوم حاج اسماعیل دولابی در خصوص حدیث کساء می‌فرمود: از حدیث کساء ، ادبِ صحبت کردن با فرزندان و شوهر و همسر را بیاموزید. در این حدیث شریف که از جابربن عبدالله انصاری است، جابر کلمه به کلمه از حضرت زهرا (س) عینا نقل روایت کرده است. به باور نگارنده، مقطعی که از بیان فاطمۀ زهرا به فراز نقل مستقیم « و قال الله تعالی ...»

حدیث می‌رسد جایی است که دیگر در مقام و منزلت حضرت فاطمه، دهان بسته می‌شود و عقول ظاهری کم می‌آورد که باید بسط آن، به اهلش سپرده شود. در پایان این نوشتار، کلامی‌دیگری نمی‌توان گفت الا اینکه بگوییم « فاطمه، فاطمه است »؛ هر آنچه در کسب معرفتشان کوشا باشیم، از ایشان بیاموزیم و عمل کنیم و به روح ملکوتی شان متوسل شویم باز این همه، بهره‌ای اندک از دریای وجود بی پهنایی است که همانا دقیقترین توصیف برای این همه مقام و منزلت، بهترین عبد و بنده بودن فاطمۀ زهرا سلام الله برای خداوند تبارک وتعالی است.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.12.11
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال