هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

کد خبر: 82496949 (5929023) | تاریخ خبر: 29/01/1396 | ساعت: 10:38|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

وعده انتخاباتی و رسانه ها

تهران- ایرنا- موضوع تبلیغات سیاسی و اصولا تبلیغ از هر نوع آن حتی تبلیغات تجاری تغییر نگرش از طریق فرآیند اقناع و ترغیب است.

روزنامه فرهیختگان در سرمقاله ای، آورده است: به‌ دلیل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش تاسف‌بار تروریسم و افراط‌گرایی، وضعیت خاورمیانه،‌ اوضاع سوریه، یمن و عراق، آتش‌بازی‌های رئیس‌جمهور ترامپ در سوریه و افغانستان، مسائل امنیتی و فعالیت‌های تروریسی در اروپا، مسائل کشورهای همجوار و نهایتا لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان‌ملل متحد علیه کشورمان که یکی از دستاوردهای برجام است
و البته مسائل پسابرجام، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری از حساسیت زیادی نسبت به دوران گذشته برخوردار است.

با عنایت به انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور در اواخر هفته آینده که پس از تایید صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان تا پنجم اردیبهشت انجام خواهد شد، عملا تبلیغات انتخاباتی نامزدها از جمعه، هشتم اردیبهشت شروع می‌شود و تا قبل از اخذ رای یعنی 27 اردیبهشت ادامه خواهد یافت و نهایتا هموطنان در روز جمعه، 29 اردیبهشت به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

سوای تبلیغات مستقیم و غیرمستقیمی که برخی نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم قبل از ثبت‌نام و تایید نهایی شورای نگهبان و اعلام از سوی وزارت کشور انجام داده‌اند، نامزدهای این دوره انتخابات حدودا سه هفته فرصت تبلیغات انتخاباتی خواهند داشت.

مطمئنا همانند دوره‌های قبل، بخش مهمی از این تبلیغات به‌صورت مناظره‌های تلویزیونی از صداوسیما پخش خواهد شد و البته فضای مجازی و مطبوعات، دیدارهای حضوری، ایراد سخنرانی در تجمعات و گردهمایی‌ها، توزیع بروشور و نصب تراکت و بنر و دیگر روش‌های تبلیغاتی جزء فعالیت‌های نامزدهای انتخاباتی برای معرفی و ارائه برنامه‌های موردنظر خود خواهد بود.

موضوع تبلیغات سیاسی و اصولا تبلیغ از هر نوع آن حتی تبلیغات تجاری تغییر نگرش از طریق فرآیند اقناع و ترغیب است. در حوزه ارتباطات سیاسی و تبلیغات سیاسی که دارای عناصر و شاکله‌های ویژه خود هستند از جمله احزاب سیاسی، کانون‌های حزبی، کنشگران سیاسی و غیره نقش رسانه‌ها از هر نوع آن چه سنتی،‌ چه مطبوعات مکتوب و چه به‌صورت ارائه در فضای مجازی زائدالوصف است.

اینکه نامزدهای انتخاباتی به چه میزان به اصول و قواعد و معیارهای حوزه سیاست و مردمداری و رعایت حقیقت‌گویی و انصاف و صداقت همراه با سیاست‌ورزی و کیاست پایبند بوده و این اصول را در تدوین و ارائه تبلیغات خود چه به‌صورت مکتوب،‌ سخنرانی،‌ مناظره و غیره نشر و ترویج دهند به خود نامزدهای انتخاباتی،‌ منش شخصیت فردی و اجتماعی، وجدان فردی و باورها و ارزش‌ها و نگرش‌هایشان بازمی‌گردد.

اما نکته حائز اهمیت در اینجا نقش و رسالت رسانه‌ها و دست‌اندرکاران آنها یعنی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان و حتی عکاسان خبری در راستای انجام وظایف،‌اصول و مرامنامه‌های اخلاقی و حرفه‌ای آنها در کشف و بیان است.

حقایق و واقعیت‌ها این است که کشف و بیان حقیقت با رعایت بی‌طرفی، امانتداری،‌ حفظ صداقت و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری امری اگرنه دست‌نیافتنی بلکه بسیار سخت است که کار روزنامه‌نگاری را بسیار خطیر و پرمسئولیت کرده است.

تنها روزنامه‌نگاران حرفه‌ای متخلق به اصول اخلاق حرفه‌ای، عدالت‌گرا، منصف،‌ بدون وابستگی‌های جناحی و حزبی، عینیت‌گرا و مردم‌مدار می‌توانند به‌عنوان هدایت‌کنندگان حقیقی افکار عمومی در تمامی زمان‌ها به‌ویژه در ایام انتخابات ایفای وظیفه کنند.

*منبع:روزنامه فرهیختگان،1396،1،29
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده:شهربانو جمعه

انتهای پیام /*
 

گالری تصاویر

پربیننده ترین ها

جدیدترین مطالب سایت

موضوعات مرتبط